علیرضا رسولینژاد
چند سالی است که هر وقت به مشکلات سینمای ایران فکر میکنم، بلافاصله موضوع مهمتری، یعنی بحران سرمایهگذاری و عدم مشروعیت تجارت آزادانه فیلم و سینما در حوزه عمومی ایران به ذهنم می رسد. موضوع از این قرار است که سالهاست ما ایرانی ها میگوییم که صد سال است سینما داریم و از همان ابتدای امر جزو کشورهایی بودیم که به این مدیوم پیشرفته هنری علاقه نشان دادیم و فیلم و سینما ساختیم و در ادامه از طریق موج نوی سینما به جریان های مهم هنری سینما پیوستیم… و از اینجور حرف ها. ولی در این بین سوال اصلی که فراموش میشود، این است که: خب! چگونه کشوری که از ابتدای تولد سینما با آن همگام بوده و عمر سینمایش به درازای تاریخ سینماست و موج نو و انواع جایزهها و تقدیرها را داشته است، فقط سیصد سالن سینما دارد؟ مگر میشود عمر سینمایی صد ساله باشد، ولی تعداد سینماهایش فقط سیصد تا باشد؟ مشکل از کجاست؟ چرا آدم ها و شهروندان پولدار باسلیقه ایرانی حاضر نیستند در حوزه سینمای ایران سرمایه گذاری کنند؟ چرا حاضر نیستند سالن سینما بسازند و فیلم اکران کنند؟ شاید جواب این باشد که ریسک سرمایهگذاری های سینمایی در ایران بالاست. دلیلش هم این است که فیلم و سینما هنوز در ایران یک کالای ایدئولوژیک تحت کنترل دولت به حساب می آید و نه یک کالای تجاری/فرهنگی آزاد. و با وجود شعارها و برنامههای دولت ها در چند دهه اخیر- در زمینه آزادسازی اقتصاد و بسط فرهنگ غیردولتی- باز هم میبینیم که کماکان ریسک سرمایه گذاری در این حوزه بالاست و هیچ آدم عاقلی، تا تکلیف این مدیوم هنری مشخص نشود، حاضر به سرمایه گذاری کلان در آن نیست. فراموش نکنیم که افزایش استقبال از سینما در سالهای اخیر بهخاطر سرمایهگذاری و ساختوساز سالن های پیشرفته سینمایی در پردیس ها و مجتمع های تجاری بوده است. بنابراین تا سرمایه گذاری آزادانه در حوزه سینما مشروع نباشد، اتفاق خاصی هم نمی افتد. سینمای مستقل یا هنر و تجربه هم زمانی رشد و پیشرفت می کند که وضعیت عمومی سینما در ایران روبه راه باشد، یعنی شرایط سرمایهگذاری داخلی و خارجی در سینما آزاد و مشروع باشد. هر چقدر سرمایه گذاری در سینمای تجاری و سرگرم کننده بیشتر باشد، وضعیت سینمای بهاصطلاح مستقل و هنری هم بهتر خواهد شد. بیخود نیست که پیشرفتهترین سینمای مستقل دنیا، سینمای مستقل آمریکاست و نه ایران و اروپا. بله، آمریکا! همان کشوری که تجارت و سرمایه گذاری های سینمایی در آن آزاد است، و فیلم و سینما یک کالای ایدئولوژیک مشکوک به حساب نمی آید.
ماهنامه هنر و تجربه

لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- بالاخره فیلمها تمام میشوند یا سینما؟!
- گزارشی از وضعیت اقتصادی سینماها و شرایط اکران فیلمها در آستانه نوروز/ در سینما بهار میشود؟
- بایسته های ارتقای اقتصاد فرهنگ ، هنر و سینما
- عمیق ترین لحظه های محسوس حیات در مستند «ایستوود»
- «فرامتن»/ تاثیر افزایش قیمت بنزین بر صنعت سینما/ سینمای بنزینی!
- گزارشی از توقیف فیلمها و ضربههای مالی آن / «توقیف» قاتل رشد اقتصادی سینمای ایران
- چگونه میتوان با زبان سینما اقتصاد هنر هفتم را جهانی کرد و از اقتصاد وابسته به نفت رها شد؟
- سهم ناچیز سینما در صحبتهای صالحی امیری
- نبود نگاه حرفهای به مشاغل سینما
- گفتوگو با علیرضا رسولی نژاد، کارگردان مستند «مینور، ماژور»/ گم شدن در زمان
- بررسی سینماداری و اوضاع امرار معاش در این حوزه / گرد بی پولی روی پرده نقره ای
- بررسی معضلات سینماداری در گفتوگو با اهالی سینما / راز رستگاری هنر هفتم در گیشه
نظر شما
پربازدیدترین ها
آخرین ها
- به یاد آرش کوردسالی؛ فیلمساز نجیبی که جوانمرگ شد
- نگرانی انجمن تهیهکنندگان مستقل از حکم قضایی فیلم «کیک محبوب من»
- «جگر هندی»؛ نمونهای از یک بازآفرینی موفّق نمایشی
- حضور فیلم کارگردان ایرانی در بخش جنبی جشنواره کن
- نگرانی خانواده از تصمیم کیت بلانشت/ آیا برنده دو اسکار از بازیگری خداحافظی میکند؟
- با حضور پنهلوپه کروز؛ انتشار اولین تصویر از جانی دپ در «بادهنوش روز»
- گیشه سینماها در اردیبهشت؛ فیلمهای رضا عطاران، امین حیایی و پیمان معادی اکران میشوند
- راهیابی «گوسفند» به جشنواره «بوسان»
- «خانه دوست کجاست» در تازهترین قسمت سینماماجرا
- بیانیهی صنفی اعلام حداقل دستمزد نگارش فیلمنامه در سال ۱۴۰۴
- با حضور اما کورین و اولیویا کولمن؛ یوروس لین «غرور و تعصب» را میسازد
- نزدیک به ۷۲ میلیارد تومان فروش آنلاین سینمای ایران در نوروز ۱۴۰۴
- فرهاد آییش «ونگوگ» میشود
- راهیابی «پس از پدر» به جشنواره روسی
- ۱۱ فیلم اعلام شد؛ «منفعت آدام» بخش هفته منتقدان کن را افتتاح میکند
- فوت برنده جایزه نوبل ادبیات؛ ماریو بارگاس یوسا درگذشت
- واکنش نماوا به اظهارات حسن فتحی؛ کلیه تعهدات سریال «ازازیل» انجام شده/به دنبال ایجاد وفاق بین تهیهکننده و کارگردان هستیم
- مرگ بازیگر شرور سینما؛ نیکی کَت درگذشت
- دومین نمایشگاه «چند تکه آینه» با آثار تجسمی سینماگران این بار در شیراز
- با حکم رئیس سازمان سینمایی؛ حامد جعفری مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی شد
- نمایش و نقدِ «چاقوکشی» در سینما اندیشه
- آغاز داوری پانزدهمین جشن بزرگ منتقدان و نویسندگان سینمایی ایران
- تاریخ نمایش فیلم جعفر پناهی در فرانسه مشخص شد
- برای آرش کوردسالی/ «نفت» از آن سوی «دیوار»
- ای مرگ بیا که زندگی کشت مرا؛ سریال «ازازیل» و آغازی بر یک پایان
- با انتشار یک متن گلایهآمیز؛ حسن فتحی از «ازازیل» خداحافظی کرد
- فوت سازنده فیلم «اولین خون»؛ تد کاچِف درگذشت
- اولین عکس «استخوانسوز» رونمایی شد/ ادامه فیلمبرداری در تهران
- جشنواره ویزیون دو ریل در ایستگاه پایانی؛ جشنواره سوئیسی، ۲ جایزه به سینمای ایران داد
- پردازش سخن